ledzepfan

Je to překvapivě dobrej film a já si tímto sypu popel na hlavu jak jsem podle traileru soudil, že to bude nejspíš volovina. Není. Vše co mi v traileru nesedělo má ve filmu jiný kontext a vyznění. I ta Kirsten Dunst, kterou spíš nemusím a kterou Garland vytáhnul z toho hereckého zapomnění, tady se svým důstojně nevybotoxovaným obličejem parádně seděla. Má to super kameru co umí dramatické celky i artové hry s hloubkou ostrosti. Má to luxusní zvuk (kdy třeba střelba zní reálně nekompromisně) a atmosférickej soundtrack. Je to sympaticky apolitické (není z toho cítit nějaká agenda a není tam vyloženě dobrá a zlá strana). Herecky je to koncert (a speciálně pro Cailee začínám mít slabost). Režijně vyvážené a pevné. Má to uvěřitelnou psychologii.. Navíc je to celé namotané na motiv humanistické/reportážní/válečné fotografie, což je pro fotofetišistu prostě lahoda (exhibuje tam jak Sony α7 s Leica sklem, tak třeba i Nikon FE2, Cailee tam vyvolává filmy v uprchlickém táboře.. no prostě žůžo-labůžo).. Jedinou výtku bych měl k tomu, že jak je to celou dobu poměrně syrové a realistické, tak je tam pár okamžiků kdy se tahle realističnost nabourá nějakým filmovo-klišoidním postupem. Blbě se to vysvětluje bez spoilerů, ale konkrétně řešení situace vojáka s červenými brýlemi prostě působí zbytečně lenivě. Nebýt těchto drobností, klidně bych šel i na plnou palbu.. Koho nezajímá fotografie, nechť si z mého hodnocení půl až jednu hvězdu odečte. ()

Douglas

Už řadu měsíců jsem neodcházel z kina s větším nadšením. Předesílám ovšem, že očekávání apokalyptického obrazu důsledku kulturních válek současné západní společnosti se míjejí s tím, jak je film vystavěn - což je zjevné i z rozhodnutí udělat spojence z Kalifornie a Texasu. OBČANSKÁ VÁLKA je primárně vystavěná jako komplexní esej o novinařině a umění fotografie (pro mě možná nejkrásnější film o fotografii, co jsem viděl), jejíž konstrukční princip bych pojmenoval jako dynamiku významu a výrazu. Ne, nikdy to není ve filmu explicitně řečeno, ale jak se pokouším ukázat ve své tentokrát především interpretačně založené analýze - ač jsem film zatím viděl jen jednou, příště budu vědět víc -, je tímto principem na mnoha úrovních řízen. A je excelentní. ()

agentmiky

Po prvním traileru má očekávání vystřelila do výšin. Spojení renomovaného a ostříleného mazáka Alexe Garlanda a společnosti A24? Z toho jsem vycítil, že je zaděláno na úspěch...A naštěstí mohu s klidným svědomím po zhlédnutí říct, že Občanská válka patří do smetánky letošního filmového roku. Už námět diváka zaujme. Ono totiž filmů, kde hlavní roli představují váleční novináři, je jak šafránu. Jinak musím kvitovat, že se Garland vydal spíše dramatičtějším než čistě válečným směrem, kde se zaměřil na vykreslení nesmyslnosti a hrůz konfliktů jako takových obecně. To mu vyšlo na jedničku...Jinak samotný film exceluje na poli práce se zvukem. Doopravdy jsem dlouho neviděl po této stránce lépe uchopený snímek. Ty přechody mezi naprosto dokonalým a pořádně hlučným ozvučením střelných zbraní a následným tichem, to je přímo geniální nápad. Pár scén se mi z hlavy už nevymaže (zářným příkladem budiž menší role Jesse Plemonse...během této několikaminutové sekvence jsem zapomněl dýchat). A závěr s útokem na Bílý dům, to jsem vrněl blahem. Jo, tohle si kino bezesporu zaslouží. Audiovizuálně mistrovské dílo. Možná časem půjdu s hodnocením výše, musím to ještě promyslet. Za mě dávám 8,5/10 ()

Wade Wright

Tématem britského tvůrce Alexe Garlanda je kombinace žánrového filmu a sociálních otázek. Jeho filmy využívají této příjemné rozpolcenosti a nabízejí spoustu zajímavých podnětů pro ambivalentní témata. Povedlo se mu to ve sci-fi Ex Machina, dělal to i v provokativním hororu Men, a není tomu jinak ani v jeho Občanské válce. Nutno však říct, že tentokrát je jeho film docela oříšek. (Více) ()

Ant

Takový film o ničem, kde to nic vnímám jako záměr. Neznáte kontext války ani minulosti postav. Příběh si v podstatě utváříte sami stejně jako u "bezduché" novinařiny, kterou hlavní postavy vytváří. Ono konec konců je úplně jedno, proč se ta válka děje. Končí bezdůvodným zabíjením, kde už ani nejsou žádné jasné strany a lidskost není k nalezení. Práce s hudbou a zvukem byla vynikající. ()

• Stejně jako je Jessie (Cailee Spaeny) velkou obdivovatelkou Lee (Kirsten Dunst) ve filmu, je Cailee Spaeny velkou obdivovatelkou Kirsten Dunst. Její hereckou kariéru sledovala už od filmu Spider-Man (2002) a možnost si s ní zahrát v tomto filmu tak byla pro Spaeny velkou událostí. (NiWi)
  • Alex Garland o význame filmu: „Odohráva sa v neurčitom bode v budúcnosti, dostatočne ďaleko dopredu na to, aby som pridal domýšľavosť, a slúži ako sci-fi alegória pre našu momentálne polarizovanú situáciu." (Arsenal83)