BROKEN_

Krásně natočený snímek, který opět dokazuje, že A24 umí autorské projekty nejlépe prodat. Alex Garland natočil nepříjemný snímek na aktuální téma okolo Ameriky a její vládě. Je pravda, že se možná tady s tímto tématem moc nepracuje a chtělo by to i vysvětlit, proč se to děje ten konflikt. Ale všechno ostatní mě hrozně bavilo. Atmosféra je v druhé polovině úžasná a scéna ve které se ukáže Jesse Plemons je fantasticky vygradovaná. Od tohoto momentu, až do konce ten film nepustí a u závěrečných titulků jsem si vydechl. Na konci se snímek promění v čistý válečný snímek a zíral jsem s otevřenou pusou, co si tady Garland dovolil. Ano rozhodnutí prezidenta a celé situace okolo Bílého domu nedávalo smysl a bylo to trochu úsměvné. Ale čert to vem. Užil jsem si to. Jinak herecky je to strašně přesvědčivý a ti mi ty postavy pěkně prodaly. Jo, nebudu lhát. Vedle Duny je to pro mně nejlepší letošní kino zážitek. 8/10 ()

Ivoshek

Aby to dávalo smysl, musel by tvůrce aspoň v nějaké rozumné míře vystavět logiku konfliktu. Jinak je to v podstatě jen putování party novinářů od přestřelky k přestřelce. Některé válečné scény jsou i zajímavé, bohužel ne dost. Poslední bod je posedlost amerických filmařů dělat z bílých obyvatel mimo velkoměsta agresivní a zaostalé idioty, tohle klišé mě už dost nebaví. Pokud si někdo chce dát válečný film, kde je v hlavní roli novinář, spíš doporučuju sáhnout po starém Salvadoru od Stonea. Pokud spíš apokalyptickou road movie po Americe, pak se přímo nabízí Cesta. Tedy jsem nic objevného nenašel. ()

Douglas

Už řadu měsíců jsem neodcházel z kina s větším nadšením. Předesílám ovšem, že očekávání apokalyptického obrazu důsledku kulturních válek současné západní společnosti se míjejí s tím, jak je film vystavěn - což je zjevné i z rozhodnutí udělat spojence z Kalifornie a Texasu. OBČANSKÁ VÁLKA je primárně vystavěná jako komplexní esej o novinařině a umění fotografie (pro mě možná nejkrásnější film o fotografii, co jsem viděl), jejíž konstrukční princip bych pojmenoval jako dynamiku významu a výrazu. Ne, nikdy to není ve filmu explicitně řečeno, ale jak se pokouším ukázat ve své tentokrát především interpretačně založené analýze - ač jsem film zatím viděl jen jednou, příště budu vědět víc -, je tímto principem na mnoha úrovních řízen. A je excelentní. ()

Anderton

Z nejakého dôvodu som od Civil War čakal niečo mierne odlišné, avšak výsledok rozhodne nie je sklamaním. Dramaturgicky film trochu pripomína Vojnu svetov, ale pochopiteľne s iným protivníkom, respektíve s inými protivníkmi. Garland spomínal v jednom rozhovore, že tento príbeh zasadil do USA kvôli tomu, že divák sa s ním najlepšie stotožní v každom kúte sveta, keďže USA je najviac sledovanou krajinou sveta. A výborne urobil, napriek brutálnym scénam a záberom pôsobiacim dokumentárnym dojmom cítiť vo filme aj určitú mieru cynizmu. Za ten si môžu samozrejme Američania sami vďaka extrémnej polarizácii spoločnosti. Niežeby inde bola citeľne slabšia, ale tu sme zase pri tej efektivite zasadiť dej do USA. Záverečný záber všetko skvele zaklincoval. ()

agentmiky

Po prvním traileru má očekávání vystřelila do výšin. Spojení renomovaného a ostříleného mazáka Alexe Garlanda a společnosti A24? Z toho jsem vycítil, že je zaděláno na úspěch...A naštěstí mohu s klidným svědomím po zhlédnutí říct, že Občanská válka patří do smetánky letošního filmového roku. Už námět diváka zaujme. Ono totiž filmů, kde hlavní roli představují váleční novináři, je jak šafránu. Jinak musím kvitovat, že se Garland vydal spíše dramatičtějším než čistě válečným směrem, kde se zaměřil na vykreslení nesmyslnosti a hrůz konfliktů jako takových obecně. To mu vyšlo na jedničku...Jinak samotný film exceluje na poli práce se zvukem. Doopravdy jsem dlouho neviděl po této stránce lépe uchopený snímek. Ty přechody mezi naprosto dokonalým a pořádně hlučným ozvučením střelných zbraní a následným tichem, to je přímo geniální nápad. Pár scén se mi z hlavy už nevymaže (zářným příkladem budiž menší role Jesse Plemonse...během této několikaminutové sekvence jsem zapomněl dýchat). A závěr s útokem na Bílý dům, to jsem vrněl blahem. Jo, tohle si kino bezesporu zaslouží. Audiovizuálně mistrovské dílo. Možná časem půjdu s hodnocením výše, musím to ještě promyslet. Za mě dávám 8,5/10 ()

• V rozhovore pre The Guardian z marca 2024 Garland uviedol, že po tomto filme má v úmysle ustúpiť od réžie a sústrediť sa len na písanie. (Arsenal83)
  • V době uvedení se snímek stal doposud nejdražším filmem studia A24. Rozpočet snímku se vyšplhal na 50 milionů amerických dolarů. (Kukelnik)