Nuach odpad!

Naprostý odpad, velké zklamání. Vzdal jsem to, když se první půl hodiny řešilo, jestli měli vzít mladou s sebou do auta. To snad psaly děti... Uf. A taková to mělo očekávání, vzhledem k současné americké politické situaci... Dialogy jak ze školní besídky, absence jakéhokoli reálného občanského a politického kontextu. Nuda, nuda, nuda... Nedoporučuji. ()

Anderton

Z nejakého dôvodu som od Civil War čakal niečo mierne odlišné, avšak výsledok rozhodne nie je sklamaním. Dramaturgicky film trochu pripomína Vojnu svetov, ale pochopiteľne s iným protivníkom, respektíve s inými protivníkmi. Garland spomínal v jednom rozhovore, že tento príbeh zasadil do USA kvôli tomu, že divák sa s ním najlepšie stotožní v každom kúte sveta, keďže USA je najviac sledovanou krajinou sveta. A výborne urobil, napriek brutálnym scénam a záberom pôsobiacim dokumentárnym dojmom cítiť vo filme aj určitú mieru cynizmu. Za ten si môžu samozrejme Američania sami vďaka extrémnej polarizácii spoločnosti. Niežeby inde bola citeľne slabšia, ale tu sme zase pri tej efektivite zasadiť dej do USA. Záverečný záber všetko skvele zaklincoval. ()

BROKEN_

Krásně natočený snímek, který opět dokazuje, že A24 umí autorské projekty nejlépe prodat. Alex Garland natočil nepříjemný snímek na aktuální téma okolo Ameriky a její vládě. Je pravda, že se možná tady s tímto tématem moc nepracuje a chtělo by to i vysvětlit, proč se to děje ten konflikt. Ale všechno ostatní mě hrozně bavilo. Atmosféra je v druhé polovině úžasná a scéna ve které se ukáže Jesse Plemons je fantasticky vygradovaná. Od tohoto momentu, až do konce ten film nepustí a u závěrečných titulků jsem si vydechl. Na konci se snímek promění v čistý válečný snímek a zíral jsem s otevřenou pusou, co si tady Garland dovolil. Ano rozhodnutí prezidenta a celé situace okolo Bílého domu nedávalo smysl a bylo to trochu úsměvné. Ale čert to vem. Užil jsem si to. Jinak herecky je to strašně přesvědčivý a ti mi ty postavy pěkně prodaly. Jo, nebudu lhát. Vedle Duny je to pro mně nejlepší letošní kino zážitek. 8/10 ()

castor

Chybí vysvětlení. Chybí souvislosti. Syrová road movie s několika pofiderními momenty o rozštěpených Spojených státech pohledem čtveřice novinářů a válečných fotografů, kteří se vydávají na dalekou a nebezpečnou cestu skrz válečnou zónu do Washingtonu. Taková inteligentnější (jinak samozřejmě totálně přitažená za vlasy) Očista, u které působila snaha o sociální podtext a společenskou satiru nesmírně pitomě, ovšem Garlandova vize rozkladu společnosti na tom (za mě) nebyla o mnoho lépe. Respektive s první hodinkou spokojenost. Cynická, vyhořelá a v branži profláknutá Kirsten Dunst, její kolega, adrenalin milující novinář Wagner Moura, zasloužilý žurnalista a mentor Stephen McKinley Henderson a mladé ambiciózní pískle v podání Cailee Spaeny, která zaválela coby Priscilla a brzy si to rozdá s Vetřelcem. Vrstvení různých příhod při putování je fajn, ale je s podivem, že o uplynulých událostech (poměrně ploché) osazenstvo auta nijak nemluví, nijak je neprožívá, nijak je nesdílí a klidně (třeba) vtipkují dál. Působí to cynicky, působí to divně. A celé to vlastně podtrhne dobývání Washingtonu, u kterého o mě coby diváka Alex Garland zase přišel. Ostatně stačí si připomenout jeho předchozí kousky. Nějaký myšlenkový přesah vyznívá polovičatě, dění v Bílém domě za mě bylo chováním postav či jejich proměnlivými reakcemi až možná tupé. Emoce bídné. PS: Psychopat Jesse Plemons v okrajové roli zaválel. ()

luka4615

Sugestivní a vysoce osobité dílo, které s nečekanou syrovostí varuje před možnou blízkou budoucností. Snímek Civil War režiséra Alexe Garlanda se může opřít o skvěle vystavěný scénář, jemuž vévodí místy až děsivá realističnost zlomové události, v níž se tato verze USA zmítá. V tomto bodě je ale záhodno zmínit i vtahující kameru, díky níž jste doslova vtáhnuti mezi nesourodou partičku novinářů cestujících skrze zdevastované Spojené státy americké. Právě díky kameře a přesvědčivým hereckým výkonům (Tandem Kirsten Dunst a Wagner Moura!) nahlédneme mezi nevýznamné půtky, organizovanější bojůvky až nakonec skončíme úžasnou sekvencí v obrovské operaci, při níž se masivní separatistická armáda přesouvá směrem k Bílému domu. V tento moment se pomalá, místy až hypnoticky děsivá jízda najednou přepne do zběsilého válečného módu, z něhož jsem hltal každou vteřinu a kterou jsem si chtěl na velkém plátně pustit ještě jednou. Co tedy dodat na závěr? Civil War je divácky nepřívětivou, avšak právě o to více naléhavou podívanou, která ve velmi jasných konturách nahlíží za oponu spojení „Co kdyby?“. Na jednu stranu děsivé a na druhou efektní, ovšem v každém případě se jedná o důležité filmové dílo, které ve mně bude svými myšlenkami a tématy rezonovat ještě hodně dlouho. Skvělá práce! (Viděno v kině CineStar IGY České Budějovice) „I've never been so scared in my entire life. And I've never felt more alive.“ ()

• Nick Offerman a Jesse Plemons boli "utajení" herci a o ich účasti sa nič nevedelo až do zverejnenia traileru v decembri 2023. Plemons dokonca svoju účasť zapieral aj na začiatku roka 2024. (Arsenal83)
  • Ide o prvý film z produkcie A24, ktorý sa dostal v otvárací víkend na prvé miesto v pokladniach. (Arsenal83)
  • Počas otváracieho víkendu zarobil na domácom trhu 26 miliónov dolárov, čo je viac ako ktorýkoľvek iný film z dielne A24, čím prekonal Prekliate dedičstvo (2018) so 14 miliónmi dolárov. (Arsenal83)