Nuach odpad!

Naprostý odpad, velké zklamání. Vzdal jsem to, když se první půl hodiny řešilo, jestli měli vzít mladou s sebou do auta. To snad psaly děti... Uf. A taková to mělo očekávání, vzhledem k současné americké politické situaci... Dialogy jak ze školní besídky, absence jakéhokoli reálného občanského a politického kontextu. Nuda, nuda, nuda... Nedoporučuji. ()

Colby Sawyer

Lepší než jsem čekal, to rozhodně. Především po režijní stránce, Garland předvádí děsivé a nepříjemné výjevy, které se dostanou pod kůži. Žádné stylové přestřelky, místo toho nepříjemné rány z kovových hlavní a všeobecné neštěstí. Dění je zachyceno vskutku realisticky a s dobrým ozvučením má člověk někdy skoro husí kůži. Druhá věc už je scénář, který zas takový banger není. Dostaneme rychlé vysvětlení, proč vlastně válka zhruba probíhá a poté se hned posouváme k různým výjevům z ní. Garland nesděluje nic nad rámcem toho, že válka je špatná a novináři v ní jsou tak trochu sebevražední blázni. Nic víc, bohužel. Politické komentáře nebo něco z podobného ranku nelze čekat. Amerika je tam čistě pro efekt a děj by se mohl odehrávat prakticky kdekoliv na světě. Hodnocení ovšem musí být kladné, jelikož intenzita zážitku dokáže převýšit jistou obsahovou prázdnotu. ()

BROKEN_

Krásně natočený snímek, který opět dokazuje, že A24 umí autorské projekty nejlépe prodat. Alex Garland natočil nepříjemný snímek na aktuální téma okolo Ameriky a její vládě. Je pravda, že se možná tady s tímto tématem moc nepracuje a chtělo by to i vysvětlit, proč se to děje ten konflikt. Ale všechno ostatní mě hrozně bavilo. Atmosféra je v druhé polovině úžasná a scéna ve které se ukáže Jesse Plemons je fantasticky vygradovaná. Od tohoto momentu, až do konce ten film nepustí a u závěrečných titulků jsem si vydechl. Na konci se snímek promění v čistý válečný snímek a zíral jsem s otevřenou pusou, co si tady Garland dovolil. Ano rozhodnutí prezidenta a celé situace okolo Bílého domu nedávalo smysl a bylo to trochu úsměvné. Ale čert to vem. Užil jsem si to. Jinak herecky je to strašně přesvědčivý a ti mi ty postavy pěkně prodaly. Jo, nebudu lhát. Vedle Duny je to pro mně nejlepší letošní kino zážitek. 8/10 ()

Deimos

KINO Art/// Obsazení 7/10 Děj 6/10 Hudba 6/10 Kamera 9/10/// PLUS: poutavé, nevšední a neokoukané, Kirsten Dunst, kterou jsem od Spider-Mana 3 neviděl v kině, kvalitní práce s kamerou a obrazem, různé kompozice a záběry vynikají, netradiční ozvučení přináší divákovi nový zážitek, postavy jsou zajímavé, herci hrají přesvědčivě, scénář je až příliš blízko realitě MÍNUS: což může být taky zápor, film je v jistých situacích nepříjemný, až mrazivý, což sice je účel, ale dobrý pocit z toho co vidíte rozhodně mít nebudete, ozvučení mě osobně přišlo nesourodé a někdy i rušivé, doufal jsem ještě, že uvidím více strhující akci/// Shrnutí: Za ten nevšední, nový a dost realistický zážitek palec nahoru. Stejně tak po obrazové stránce je to kvalitka. Dobrá režie drží film pohromadě, jen bych možná ocenil více informací směrem k divákovi. Jakékoliv postapo se potkalo s Černý jestřáb sestřelen/// Celkem 69%/// ()

Triple H

Paradoxné že Garland týmto filmom hlási odchod do režisérskeho dôchodku, keďže sa jedná o asi jeho najlepšie zvládnutý počin, na ktorom je vidieť zúročenie jeho doterajšej práce a stále istejšia ruka. Mal som pocit, že si mohol ešte trochu viac veriť, a dej ešte kus vyostriť (ale nie spôsobom, aby skĺzal k lacnej shock value ako v Men) a postavy prepracovať viac do hĺbky - vlastne sa o nich veľa nedozvieme, nevieme skoro nič z ich osobnej histórie, čo by pomohlo niektorým momentom vyniknúť viac. Alebo trošku pridať popisnosť v tom čo konkrétne k Občianskej vojne viedlo, aké sú ideologické protipóly a pod. Ak by sa týmto rozkladom americkej spoločnosti Garland zaoberal podobne umelecky expresívne a silno, ako napríklad svojho času Coppola, Cimino, či Stone analyzovali vojnu vo Vietname, mohla to byť nová klasika, lebo ingrediencie na to byť klasikou film má. Takýto silný pocit, že to má šťavu sa ale dostaví len raz, v scéne s Jessem Plemonsom a v na nej nadväzujúcej jazde horiacim lesom (ktorá je nasnímaná výborne). A možno to chcelo vymyslieť údernejšiu pointu, lebo výsledný dojem je viac-menej priamočiara road movie cez alternatívnu Ameriku, ktorá je sled epizódiek, na konci ktorých nemá človek pocit že povedali v súhrne niečo zásadné či viac. Zase na druhú stranu celok ladí, funguje, nič v ňom neprekáža, má zaujímavé momenty a o pár rokov neskôr, keď aktuálna kríza a nálady odznejú, môže film získať niečo navyše. ()

• Natáčanie začalo v Atlante 15. marca 2022. V máji sa produkcia presunula do Londýna. (Arsenal83)
  • Alex Garland o význame filmu: „Odohráva sa v neurčitom bode v budúcnosti, dostatočne ďaleko dopredu na to, aby som pridal domýšľavosť, a slúži ako sci-fi alegória pre našu momentálne polarizovanú situáciu." (Arsenal83)
  • V rozhovoru pro New York Times prozradil režisér Alex Garland, že kulisy Winter Wonderland vůbec nebyly postaveny pro film. Zábavní atrakce skutečně byla kdysi v provozu, ale poté, co se jednalo o finanční propadák, nechali provozovatelé veškeré kulisy tak, jak je vidíme ve filmu. Garland se je tak rozhodl použít, aby vyjádřil chaos v zemi se slovy: „Pokud nejste schopni ani odstranit vánoční výzdobu, je očividně něco špatně.“ (NiWi)