agentmiky

Po prvním traileru má očekávání vystřelila do výšin. Spojení renomovaného a ostříleného mazáka Alexe Garlanda a společnosti A24? Z toho jsem vycítil, že je zaděláno na úspěch...A naštěstí mohu s klidným svědomím po zhlédnutí říct, že Občanská válka patří do smetánky letošního filmového roku. Už námět diváka zaujme. Ono totiž filmů, kde hlavní roli představují váleční novináři, je jak šafránu. Jinak musím kvitovat, že se Garland vydal spíše dramatičtějším než čistě válečným směrem, kde se zaměřil na vykreslení nesmyslnosti a hrůz konfliktů jako takových obecně. To mu vyšlo na jedničku...Jinak samotný film exceluje na poli práce se zvukem. Doopravdy jsem dlouho neviděl po této stránce lépe uchopený snímek. Ty přechody mezi naprosto dokonalým a pořádně hlučným ozvučením střelných zbraní a následným tichem, to je přímo geniální nápad. Pár scén se mi z hlavy už nevymaže (zářným příkladem budiž menší role Jesse Plemonse...během této několikaminutové sekvence jsem zapomněl dýchat). A závěr s útokem na Bílý dům, to jsem vrněl blahem. Jo, tohle si kino bezesporu zaslouží. Audiovizuálně mistrovské dílo. Možná časem půjdu s hodnocením výše, musím to ještě promyslet. Za mě dávám 8,5/10 ()

hroubek

Nepříjemná, cynická a hodně depresivní podívaná. Režisér a scénárista Alex Garland si pro nás připravil svůj divácky nejvděčnější film, který nám ukáže, jak by vypadala Občanská válka v USA. Garland se rozhodl, že svůj film bude vyprávět víceméně vizuálně a epizodicky. A tahle vypravěčská forma filmu velmi sedí. Režisér se soustředí na to, co se děje, jakým způsobem se to děje, a jak se lidi staví k tomu, že se válčí v jejich domovině. Někoho to děsí, jiní si hrají na patrioty chránící své území, a jiní si užívají, že zmizel řád a můžou dělat bez následků, co chtějí. A pak tu jsou naši hlavní hrdinové, kteří cynicky všechno fotí a zaznamenávají. Je zajímavý sledovat jistou odevzdanost a odosobněnost, kterou vyzařuje hlavní hrdinka. Viděla toho tolik, že se naučila být jen pozorovatel, a nemá žádné emoce a soucit s obětmi této války. Garland ve filmu pokládá zajímavé myšlenky, a nebojí se mnohými scény tnout do živého. Po filmařské stránce odvedl Garland velmi dobrou práci. Film umí být znepokojivý, napínavý, depresivní a smutný. Technická stránka filmu je výborná. Hudba, zvuky, kamera, střih, všechno funguje luxusně. Hodně moc se mi líbilo, jak režisér pracuje s napětím a stupňuje to, co se ve filmu děje, až se dostaneme do velkolepého závěru, který je menší akční inferno. Akční scény se režisérovi dost povedli a jsou velmi působivé. Kristen Dunst odvedla dobrou práci a parádně zahrála svou postavu. Wagner Moura je hodně dobrý a v této roli mi sedl. Cailee Spaeny má velmi vděčnou roli a je v ní moc dobrá. Stephen McKinley Henderson nemá tolik prostoru, přesto si zvládne ukradnou pár scén pro sebe. Nick Offerman a Jesse Plemons jsou výborný a zahráli své postavy přesně. Samotný film se mi dost líbil. Osobně jsem čekal, že se bude více soustředit na postavy a půjde se více na dřeň. To se sice nestalo, ale nemůžu říci, že bych byl zklamaný z toho, co jsem ve výsledku dostal. Občanská válka je silný a zajímavý film, který má co říci. ()

TheEvilTwin

Tohle je neskutečně hutný kino zážitek. Garland je frajer, dokáže totiž natočit věci od scifi robotů, přes Anihilaci, mind-fuck Men až k postapo Civil War a musím říct, že i tak "všední" námět dokáže rvát koule. Příběh se zaměřuje na partu novinářů, kteří se vydají na cestu do Washingtonu s touhou být první, co udělají rozhovor s prezidentem a sklidit credit, a tak se vydáváme na putování Amerikou skrze několik nástrah. Největím tahounem je naprosto precizní vizuál, který je barvitý, na pohled nádherný a realistický zároveň a stejně tak musím vyzdvihnout jakousi odtažitost celého filmu, který se nesoustředí na všechny postavy, co ve filmu dostaneme, jako na středobod celého snímku, ale spíše jen jako jedny z mnoha postav v onom světě, čímž se do popředí nedostávají herci a charaktery samotné, ale spíše celá spoušť okolo, takže si divák může vychutnat příběh naplno a dumat, "co že se to asi stalo". Líbila se mi rozmanitost všeho kolem, kdy dostaneme základní náčrt hlavních postav a pak už jdeme rovnou na cestu, na které nás překvapí několik situací od snipera, rabování či scénu s vojáky, kdy jakmile přijde na scénu Jesse Plemons, tak věřte, že se budou dít sakra věci a tady musím přiznat, že v tomhle momentě jsem na 5 minut nedýchal a po skončení celé situace mi bylo vnitřně úzko a nevolno, jak už opravdu dlouho ne. Dojde i na akční finále naplněné bojem ve městě, takže i tohle si film může škrtnout ze seznamu. Co je ale největší síla, je audio stránka filmu, protože tohle se tady povedlo naprosto bezchybně - tyhle kontrasty mezi naprostým tichem, zvláštní hudbou a pak extrémně hlasitými výstřely dělají z filmu naprostý záhul na všechny smysly diváka a za mě jde o jeden z NEJLÉPE nazvučených filmů současnosti a pro tenhle faktor si budu Civil War pamatovat. Zajímavostí pak je, že ve filmu byly všechny výstřely "opravdovými slepými" náboji, což se ve filmu běžně nepoužívá a místo nichž se používají o třídu méně zvučné slepé náboje, což si Garland odůvodnil tím, že chtěl mít herce v akci a v pozoru. Neskutečné. Abych jen nechválil, určitě bych viděl raději seriálovou podobu, jelikož jsme zde vlastně vůbec nedostali důvod "proč se to děje", "jak dlouho se to děje" a vlastně ani "kdo proti komu" to tady stojí, což by mi za normálních podmínek dost vadilo, ale tím, že si mě film naprostou upoutal vším okolo, nemám ani potřebu tohle řešit a prostě jsem jen seděl zavrtaný v sedačce a hltal tenhle audio-vizuální masterpiece okořeněn o dechberoucí finále a scénu s Plemonsem, u které se mi málem zastavilo srdce. ŠÍLENOST. ()

Wacoslav1

Tak po pravdě v bídným výhledu na letošní kinofilmy jsem tenhle snímek vůbec nezaregistroval. Když jsem se o jeho existenci dozvěděl a slušný ukázky mě na něj navnadily, tak jsem po nějaký době zase vyrazil do kina. No a ty pocity se ve mě nakonec trochu mísí. Na jednu stranu dostal jsem opravdu nekompromisní syrovou a velmi intenzivní záležitost při jejíž sledování má divák často pocit, že je v centru dění. Dále oceňuji opravdu vymazlenou kameru ať už v globální perspektivě, tak i v detailech. Co se určitě povedlo je i ozvučení scén střelby nebo výbuchů který je rovněž perfektní a v kině to opravdu vynikne plus pár docela nepříjemných scén válečnýho šílenství který pravda nejdou úplně na dřeň, ale dobrej pocit si z nich neodnesete. Na druhou stranu při relativně krátký stopáži se nemůžu zbavit dojmu, že film je poněkud zkratkovitý. To atraktivní téma šlo určitě víc rozvést, ale na to tady není čas. Film se moc nezdržuje nějakým vysvětlováním a háže nás nekompromisně rovnou do děje a pak jde zběsile kupředu. Není čas nic vysvětlovat. Není čas na nějaký emoce při umírání hlavních postav přičemž aniž bych nějak spoileroval tak můžu prozradit, že dvě ze čtyř hlavních postav to koupí, ale všechno se to bere tak nějak v tom smyslu, že tohle je válka v té umírají lidé a tak to prostě je a na nějaký truchlení není čas. Díky tomu film působí podobně nedivácky jako předchozí Garlandovi snímky, ale tady mi ten cynický styl s tím děním na plátně i celkem korespondoval. Vtipný je, že trailery prezentují postavu prezidenta jako jednu z těch hlavních, ale ve skutečnosti on je možná tak trochu spouštěčem celého dění ve filmu, ale pak už se o jeho postavě jenom mluví a mimo závěrečné minuty před konečnými titulky už není pro další vývoj děje nijak podstatný a aniž bych chtěl zase sázet nějaký broilery, tak si schválně tipněte jak to asi může dopadnout s prezidentem který nechá bombardovat svůj vlastní národ? A myslím si, že v tomto případě je úplně jedno jaký okolnosti ho k tomu dovedly. Každopádně já bych narozdíl od někoho v tomhle filmu určitě nehledal jako někdo varování před Donaldem Trumpem. Na to je ten film víceméně striktně neutrální a vesměs apolitický. Navíc do úlohy prezidenta si každý dle své nátury a politického smýšlení může dosadit libovolnou reálnou osobu. Navíc se domnívám, že i vzhledem k rozložení současné politické situace v Americe nemusí být do budoucna tenhle scénář úplně nereálný a jak tu někteří kritizují ten konec ve smyslu, že takhle by se to v Americe určitě nestalo, tak věřím, že kdyby to došlo až do situace takovýho chaosu a rozkladu jaký je tu nastíněn. Všem by bylo všechno jedno a lidský život by neměl žádnou cenu, tak věřím, že ve finále by toho prezidenta opravdu odstřelili. Ups omlouvám se tohle je opravdu MEGA SPOILER! a tak už to radši dál nečtěte pokud jste film ještě neviděli a chystáte se na něj, ale podobných vlastenců kteří uznávají jenom to co je striktně Americké jako je ten co se objeví zhruba v půlce filmu v Americe žije hodně a kdo ví jakej to tam jednou může vzít vývoj. Já mám spíš tak trochu problém s tím, že i když válečný finále ve Washingtonu je opravdu spektakulární a vtáhne do děje tak zakončení je trochu urychlený a tak jako na začátku nebylo nic před tím tak to není ani potom. Takže podobně jak už to tady někteří zmiňují v komentářích tak i já to viděl v tom stylu a to bylo jako všechno? Na druhou stranu už dlouho mi žádnej film v kině takhle svižně neutekl kdy jsem se nenudil ani na minutu jenom musíte přejít ten fakt, že na vysvětlování a nějaký emoce tu moc není čas. Každopádně z ústřední čtveřice válečných fotografů kdy by škarohlíd mohl říct k čemu je vlastně tahle profese která zachycuje jenom hrůzy. Možná, že aby se lidstvo z toho chytlo za nos a poučilo se což se stejně jak všichni víme i vzhledem k vývoji světových dějin nikdy nestane, tak z téhle ústřední čtveřice se jako největší tvrďák ukáže ta holčina která se sice po tom co má namířenou spoušť na hlavu stane se svědkem poprav a spadne do příkopu plnýho mrtvol zasypaných vápnem pozvrací a možná, že si i nadělala do kalhot, ale ve finále předvede tu největší otrlost kdy teda úplně nevíte jestli tý postavě právě skrz její vesměs cynický přístup máte fandit, ale protože se v tom filmu tak nějak vesměs chovají takhle všichni tak vám to ani tak nepřijde. Každopádně za mě určitě spokojenost i když se nemůžu zbavit dojmu, že se z toho dalo vytřískat ještě víc a je to jeden z filmů kde bych klidně ještě k té finální délce něco přidal a vůbec by to nebylo na škodu, ale je to hodně osobitá věc která vtáhne do dění a nepustí a z tohoto pohledu byly moje očekávání splněna. Řekněte mi aspoň nějaký citát. PROSÍM AŤ MĚ NEZABÍJEJÍ!. A plesk!75% () (méně) (více)

Ivoshek

Aby to dávalo smysl, musel by tvůrce aspoň v nějaké rozumné míře vystavět logiku konfliktu. Jinak je to v podstatě jen putování party novinářů od přestřelky k přestřelce. Některé válečné scény jsou i zajímavé, bohužel ne dost. Poslední bod je posedlost amerických filmařů dělat z bílých obyvatel mimo velkoměsta agresivní a zaostalé idioty, tohle klišé mě už dost nebaví. Pokud si někdo chce dát válečný film, kde je v hlavní roli novinář, spíš doporučuju sáhnout po starém Salvadoru od Stonea. Pokud spíš apokalyptickou road movie po Americe, pak se přímo nabízí Cesta. Tedy jsem nic objevného nenašel. ()

• Natáčanie začalo v Atlante 15. marca 2022. V máji sa produkcia presunula do Londýna. (Arsenal83)
  • Wagner Moura (Joel) studoval novinařinu na vysoké škole a po ní dokonce na čas pracoval v místních novinách ve svém domovském městě. (NiWi)
  • Jedná se o druhý snímek, ve kterém si zahráli manželé Kirsten Dunst (Lee) a Jesse Plemons (voják). Poprvé se objevili ve filmu Síla psa (2021), kde ztvárnili paradoxně právě manželský pár. (Kubeska)