agentmiky

Po prvním traileru má očekávání vystřelila do výšin. Spojení renomovaného a ostříleného mazáka Alexe Garlanda a společnosti A24? Z toho jsem vycítil, že je zaděláno na úspěch...A naštěstí mohu s klidným svědomím po zhlédnutí říct, že Občanská válka patří do smetánky letošního filmového roku. Už námět diváka zaujme. Ono totiž filmů, kde hlavní roli představují váleční novináři, je jak šafránu. Jinak musím kvitovat, že se Garland vydal spíše dramatičtějším než čistě válečným směrem, kde se zaměřil na vykreslení nesmyslnosti a hrůz konfliktů jako takových obecně. To mu vyšlo na jedničku...Jinak samotný film exceluje na poli práce se zvukem. Doopravdy jsem dlouho neviděl po této stránce lépe uchopený snímek. Ty přechody mezi naprosto dokonalým a pořádně hlučným ozvučením střelných zbraní a následným tichem, to je přímo geniální nápad. Pár scén se mi z hlavy už nevymaže (zářným příkladem budiž menší role Jesse Plemonse...během této několikaminutové sekvence jsem zapomněl dýchat). A závěr s útokem na Bílý dům, to jsem vrněl blahem. Jo, tohle si kino bezesporu zaslouží. Audiovizuálně mistrovské dílo. Možná časem půjdu s hodnocením výše, musím to ještě promyslet. Za mě dávám 8,5/10 ()

Douglas

Už řadu měsíců jsem neodcházel z kina s větším nadšením. Předesílám ovšem, že očekávání apokalyptického obrazu důsledku kulturních válek současné západní společnosti se míjejí s tím, jak je film vystavěn - což je zjevné i z rozhodnutí udělat spojence z Kalifornie a Texasu. OBČANSKÁ VÁLKA je primárně vystavěná jako komplexní esej o novinařině a umění fotografie (pro mě možná nejkrásnější film o fotografii, co jsem viděl), jejíž konstrukční princip bych pojmenoval jako dynamiku významu a výrazu. Ne, nikdy to není ve filmu explicitně řečeno, ale jak se pokouším ukázat ve své tentokrát především interpretačně založené analýze - ač jsem film zatím viděl jen jednou, příště budu vědět víc -, je tímto principem na mnoha úrovních řízen. A je excelentní. ()

fabecc1222

Asi nejhorší (a nejděsivější) na filmu je to, že vlastně nemusí být tak daleko od reality, jak bychom si možná mysleli. Kdo ví, co se tam těm některým pomatencům bude příštích pár let v USA honit v hlavě a co budou ochotni udělat pro svoje zásady. Z toho je taky patrné, že film jede po jasné sociální kritice s vizí varovat před tím, co by mohlo přijít. A jde na to velmi dobře. Vlastně hodně malý film o partě novinářů, velkou válečnou vřavu si užijeme až v samotném závěru (a i ten přechod z v podstatě roadmovie do válečného spektáklu se povede na jedničku). Jedna mrazivá scéna střídá druhou a film tak pořád drží diváka v mnohdy až nepříjemném napětí toho, co ještě může přijít. Ano, dá se určitě vytknout, že film vlastně nic moc nevysvětluje a hodí diváka do rozjetého vlaku, ale s dostatečnou představivostí se dá vše v hlavně diváka dovysvětlit. A kdo ví, jestli nás třeba ještě nečekají další díly... ()

NiWi

Alex Garland servíruje film žánrově odlišný od své dosavadní tvorby, ovšem jeho rukopis nikam nezmizel. Symbolismus a metafory nahradilo syrové drama, které varuje před lhostejností a před tím, kam může zajít polarizace společnosti. Válkou rozštěpené Spojené státy vnímáme skrz optiku několika odlišných postav a díky tomu prožíváme více druhů emocí. Garland je navíc šikovný režisér a jeho pohled na rozvrácenou krajinu dokáže lusknutím prstů vyvolat melancholii či nahnat mráz do zad. Napětí se dá krájet a hereckým výkonům není co vytknout. Válečné téma tak bývalému spisovateli sedí stejně jako mysteriózní sci-fi a dokáže ho pojmout svým osobitým a přemýšlivým stylem, což je přesně to, proč se vyplatí vyhlížet každou jeho další premiéru. ()

EvilPhoEniX

Mám rád tvorbu Alexe Garlanda a ikdyž tvoří né úplně divácky vdečné filmy, tak zatím u mne nešlápl ani jednou vedle, takže jsem byl zvědav jak si poradí s trochu jinou látkou, divácky vděčnější, s blockbusterovým formátem a na velmi aktuální téma a je to super, ikdyž ne bez výtek. Jde o válečné road movie zpustošenou Amerikou s apokalyptickým nádechem, které má většinu času hodně pomalé tempo, ale díky přesvědčivým hercům, slušným dialogům a nepříjemné atmosféře to naštěstí funguje. Trochu mi vadilo, že nevidíme zrod konfliktu, ale jsme vrženi někde doprostřed a taky, že je celý film jen z pohledu novinářů, rád bych viděl, co se děje v jiných částech Ameriky, či nějaké zákulisí z vlády, co zrovna řeší/plánuje prezident, ale nevadí. Vrcholem jsou dvě scény a to střet s Jesse Plemonsem, kde panuje hodně mrazivá atmoška a tahle scéna je vygradována opravdu par excellence a pak samotné finále ( Bál jsem se, že Garland nám dá finále ve stylu 3 minutové přestřelky, ale překvapil) Dostanem totiž víc jak 20 minutový military akční nářeeeeez! Masivní útok na bílý dům a má to všechno. Úžasné ozvučení zbraní, perfektní kamera, strhující atmosféra, zkrátka to vypadá fakt hutně a autenticky, perfektně akční válečné finále jak ze snu. Samozřejmě potěší i těch pár naturalistických záběrů, ale klidně jich mohlo být více. 80% ()

• Alex Garland povedal reportérovi na premiére, že Kaliforniu a Texas spároval sčasti preto, aby zahmlil politiku, ale čo je dôležitejšie, že tieto dva štáty odložili politické rozdiely bokom, aby napadli protiústavného, ​​fašistického a skorumpovaného prezidenta, ktorý zabíja amerických civilistov. Povedal: "Chcete povedať, že extrémistická politika zostane vždy dôležitejšia ako prezident tohto druhu? To sa mi zdá šialené." (Arsenal83)
  • Počas otváracieho víkendu zarobil na domácom trhu 26 miliónov dolárov, čo je viac ako ktorýkoľvek iný film z dielne A24, čím prekonal Prekliate dedičstvo (2018) so 14 miliónmi dolárov. (Arsenal83)
  • Většinu vojáků ve filmu hráli praví armádní veteráni, aby byla zachována co největší autentičnost válečného konfliktu. (NiWi)