Logopedie – Co je to vývojová dysfázie

fotoke článkuNemluví Vaše dítě správně? Má chybný větný slovosled a neskloňuje podle pravidel? Je mu hůře rozumět? Má obtíže s verbálním vyjadřováním? Mohou to být obtíže spojené s neurovývojovou poruchou jazyka – vývojovou dysfázií.

Co je to vývojová dysfázie?

„Specificky narušený vývoj řeči." Vzniká jako následek drobného organického poškození mozku v raných fázích vývoje, bývá i dědičná.

Jaké jsou typické znaky vývojové dysfázie?

Nejvýraznějším znakem je opožděný vývoj řeči – dítě zpravidla ještě ve třech letech při nástupu do MŠ komunikuje převážně neverbálně (ukazováním, gesty), případně ve zvucích a onomatopoiích (místo pes řekne haf...), má nízkou slovní zásobu. Řeč dítěte je velmi obtížně srozumitelná.

Starší dítě se nevyjadřuje gramaticky správně – má obtíže v časování a skloňování slov, nepoužívá předložky, ve větách vynechává slovesa (např. váza je stůl, máma hlad, pes kost...). Také slovosled vět bývá krkolomný (Na výlet pojedeš.). Děti některá slova komolí, zaměňují hlásky, delší slova zkracují. Často se nerady učí básničky a písničky, nedokáží převyprávět pohádku nebo příběh. Déle jim trvá, než si vybaví výstižný výraz pro určitou situaci, nebo si jej nevybaví vůbec.

K upřesnění diagnózy této poruchy je důležité provést psychologické vyšetření. Psychologové při vyšetření vždy odhalí výrazný rozdíl mezi neverbálními a verbálními schopnostmi dítěte. Neverbální schopnosti a úsudek dítěte bývá průměrný až nadprůměrný a verbální oblast výrazně podprůměrná. Mezi další znaky vývojové dysfázie patří i nezralost oblastí, které zdánlivě s řečí nesouvisí. Děti mají problémy v hrubé motorice (dítě bývá neobratné, pohyby jsou nepřesné a nekoordinované) a jemné motorice (motorika mluvidel, ruky – kreslení, skládání, sestavování stavebnic). Narušeno bývá sluchové a zrakové vnímání, pravolevá orientace a krátkodobá sluchová paměť.

Vývojová dysfázie postihuje nejen expresivní složku jazyka, ale někdy také receptivní (je narušeno porozumění řeči). Při této receptivní poruše děti nerozumí verbálním pokynům, neví, co po nich chceme, a pak se mohou jevit jako zlobivé, neposlušné.

Kdy navštívit logopeda?

Pokud Vaše dítě ve třech letech nemluví, jak by na svůj věk mělo, nebo je starší a má některé z výše uvedených příznaků, pak neváhejte a logopeda navštivte co nejdříve.

Včasným zachycením poruchy řeči a intenzivní terapií oslabených oblastí lze vývojovou dysfázii buď zcela eliminovat, nebo alespoň kompenzovat tak, aby se dítě mohlo dobře vzdělávat a neodlišovat se od svých vrstevníků. Jen systematickou prací s dítětem a jeho všestrannou podporou lze dosáhnout zlepšení.

Jaká je péče ze strany Speciálně pedagogického centra?

Dětem a žákům s vývojovou dysfázií nastavujeme do mateřské nebo základní školy podpůrná opatření. Na základě Doporučení školského poradenského zařízení přizpůsobují pedagogové svoji výchovnou a vzdělávací činnost individuálním potřebám dítěte nebo žáka, pracují dle doporučených metod a forem a výsledky jeho snahy hodnotí s ohledem na poruchu. Ve školním věku se mohou připojit potíže se čtenou a psanou formou jazyka – poruchy učení.

Každé dítě s vývojovou dysfázií má jiné symptomy a projevy a ke každému přistupujeme individuálně!

Za Speciálně pedagogické centrum při ZŠ a SŠ Březejc
Mgr. Radka Matušíková, Mgr. Lenka Maňkovská, Mgr. Jitka Hübnerová – logopedky

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.