Dopravní nehody na Vysočině mají fatální následky

glass-984457 960_720Od začátku letošního roku do konce října policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina vyšetřovali celkem 4001 dopravních nehod, což je o 289 dopravních nehod více než za stejné období v loňském roce a tento počet představuje mírný nárůst ve výši osmi procent.

Velice závažné jsou ale následky letošních dopravních nehod. Při letošních dopravních nehodách zemřelo 39 osob bezprostředně při dopravní nehodě, což je o sedm osob více než za devět měsíců roku 2018. Dalších pět osob zemřelo na následky dopravní nehody později ve zdravotnickém zařízení.

Při letošních dopravních nehodách se dalších 82 osob těžce zranilo, což představuje pokles o 18 těžce zraněných osob (pokles o 18 procent) oproti počtu těžce zraněných v roce předchozím. Dalších 1 088 osob se při letošních nehodách zranilo lehce, což představuje pokles o 220 lehce zraněných osob – vyjádřeno procenty jde o pokles o 17 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2018.

Při letošních nehodách vznikla hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku v celkové výši 264 423 000 korun – tato částka představuje nárůst výše škody - o třináct procent – ve srovnání se stejným obdobím roku 2018. Při vyšetřování letošních dopravních nehod policisté zjistili, že 140 řidičů usedlo za volant pod vlivem alkoholu a dalších pět bylo pod vlivem jiných omamných a psychotropních látek. Policisté v letošním roce dokumentují také několik dopravních nehod, kdy řidiči, kteří s vozidlem havarovali, usedli za volant v silně podnapilém stavu, kdy výjimkou nebyly ani hodnoty přesahující čtyři promile.

Proto policisté Krajského ředitelství policie kraje věnují a v dalším období budou věnovat zvýšenou pozornost v rámci běžného výkonu služby i v rámci vyhlašovaných dopravně bezpečnostních akcích kontrolám řidičů, zda nejsou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Rozsáhlé dopravně bezpečnostní akce zaměřené na všechny účastníky silničního provozu budou probíhat po celý zbytek letošního roku.

Mezi nejčastější příčiny letošních dopravních nehod řadíme v našem kraji nesprávný způsob jízdy (1 659 nehod), nepřiměřenou rychlost (536 dopravních nehod) a nedání přednosti v jízdě (255 nehod) a nesprávné předjíždění (46 dopravních nehod. Celkem 1 479 dopravních nehod byly nehody nezaviněné řidičem, když se ve většině případů (1 426 nehod) jednalo o střety vozidel s lesní zvěří, kdy střety s lesní zvěří tvoří 35,6 procenta z celkového počtu dopravních nehod.

Za první pololetí letošního roku jsme v našem kraji vyšetřovali celkem 87 dopravních nehod, při kterých mělo účast 109 chodců. Osm chodců při nehodě zemřelo, dvanáct dalších se těžce zranilo a 79 jich bylo zraněno lehce. Pouze deset chodců vyvázlo z dopravní nehody bez zranění. U sedmi chodců – účastníků dopravní nehody - policisté zjistili, že jsou pod vlivem alkoholu. Celkem 69 dopravních nehod s účastí chodců se stalo ve dne za dobré viditelnosti, jedenáct nehod se stalo v noci v místě s veřejným osvětlením a sedm nehod se stalo v noci v místě bez veřejného osvětlení.

Od začátku letošního roku do konce září letošního roku jsme v Kraji Vysočina šetřili příčiny dopravních nehod, na kterých mělo účast 121 cyklistů. Tři cyklisté při nehodě zemřeli, osm se jich těžce zranilo a 100 dalších utrpělo lehké zranění. Pouze deset cyklistů vyvázlo z dopravní nehody bez zranění. V devatenácti případech policisté u cyklistů, kteří byli účastníkem dopravní nehody, zjistili požití alkoholu.

V této souvislosti je zapotřebí připomenout, že cyklista je účastník silničního provozu, pro kterého platí stejná pravidla silničního zákona o provozu na pozemních komunikacích jako pro řidiče. Řidič – tedy i cyklista - nesmí požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku během jízdy. Požitím alkoholu a omamné látky ohrožuje sebe i ostatní a vystavuje se právnímu postihu. V případě zjištění požití alkoholu do jednoho promile mu hrozí pokuta ve správním řízení od 2 000 do 20 000 korun, nad jedno promile v částce 2 000 až 50 000 korun. Odmítne-li dechovou zkoušku, může mu být ve správním řízení uložena pokuta od 25 do 50 tisíc korun. Jediný rozdíl od postihu hrozícímu řidičům je ten, že cyklista nepřichází o svá řidičská oprávnění.

Cyklisté jsou jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty. Ten totiž, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií vozidla ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. Jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je jeho opatrnost, důsledné dodržování pravidel silničního provozu a vhodné oblečení. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět. Na to by měli cyklisté myslet zejména při současném podzimním počasí, kdy se později rozednívá a brzy se stmívá. Navíc je zapotřebí počítat také s mlhami, při kterých je dobrá viditelnost na prvním místě.

Podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem, chrání cyklistovu hlavu a v mnoha případech již přilba zachránila jejímu uživateli život. Je vhodné používat přilbu i tehdy, pokud je cyklistovi více jak osmnáct let. Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.

mjr. JUDr. Dana Čírtková

Bez názvu

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.