Dopravní nehody motocyklistů končí ve většině případů vážným zraněním

motorcycle-1041070V loňském jsme vyšetřovali dopravní nehody, na nichž mělo účast celkem 133 motocyklistů (120 mužů a třináct žen). V 83 případech motocyklisté nehodu zavinili. Dva motocyklisté při nehodě zemřeli, patnáct se těžce zranilo a dalších 97 motocyklistů utrpělo lehké zranění. Bez zranění z dopravní nehody vyvázlo pouze 19 motocyklistů. Ve dvou případech policisté při vyšetřování okolností nehody zjistili, že motocyklista je pod vlivem alkoholu.

Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Nejzákladnější podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani kvalitní výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí.

Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. Je důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly.

Podle zkušeností dopravních policistů je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy.

Problémy mohou nastat u motocyklistů, kteří ještě nemají dostatečné zkušenosti s řízením motocyklu, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění" vpředu jedoucího stroje může vyvolat řetězovou nehodu vzadu jedoucích strojů.
„Na chování motorkářů na silnicích se budeme zaměřovat v rámci našeho dohledu nad silničním provozem také v letošním roce", dodává vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina plk. Mgr. David Jirák s tím, že nejčastějším zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti.

mjr. JUDr. Dana Čírtková, tisková mluvčí
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Reklama
  • Městský úřad Velké Meziříčí hledá investičního technika

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.