Festival zahájili Vášáryová s Bělohradským

EFF 10Zahřívací kolo Evropského festivalu filozofie proběhlo. Ve čtvrteční pozdní odpoledne se ve velkém sále Jupiter clubu sešli přátelé tohoto festivalu, aby se zamysleli nad pojmy, které již pár let rezonují společností a staly se také tématem celého festivalu. Co je globální a co lokální? Jak se tyto dvě úrovně protínají a navzájem ovlivňují?

Zahájení patřilo samozřejmě starostovi města Alexandrosu Kaminarasovi, který se složitého tématu zhostil jednoduchými a srozumitelnými větami, jimž rozuměl asi každý v sále: „Touhu po propojení světa, volnosti pohybu i zboží, které přináší svobodu, střídá hledání toho pravého, lokálního, místního, co je opravdu NAŠE. Odvrácenou stranu globálního světa nám ukázala nedávná pandemie a současná válka na Ukrajině, která přináší oprávněné obavy o tento svět," popsal jeden z pohledů na téma festivalu starosta.
Moderátorka na jevišti postupně přivítala Magdu Vášáryovou a Václava Bělohradského. Dva protipóly základních pohledů na život, dvě osobnosti, které se mnohdy neshodnou, ale polemiku vedou s úctou k druhému, jeho znalostem a životní filozofii. Kéž by se podobným způsobem dokázali bavit i politici!

Bývalá herečka, diplomatka i kandidátka na slovenskou prezidentku přednesla svůj příspěvek na téma střední Evropy, kdy cestovala v čase a překvapovala hledáním souvislostí historických událostí, které ovlivňují současné dění. Nacionální duch, který se zdál být překonán, znovu oslovuje nejen politiky. Její základní pohled na život je plný naděje, pro kterou má smysl překonávat jakékoliv obtíže.

Václav Bělohradský nasadil těžký kalibr a přítomným kladl náročné otázky o nutnosti zbavení se pocitu neomezeného ekonomického růstu, který v globálním měřítku přináší i globální problémy. Ty nazývá hyperobjekty, které doslova vtrhly do našich životů. Patří mezi ně například plastová skvrna v Tichém oceánu, která již má velikost tří Francií. Není jasný viník a nikdo neví, jakým způsobem ji odstranit. Dalším hyperobjektem označil i klimatickou změnu, která je skutečně globální.

Svoji rétorickou zdatnost projevila Magda Vášáryová, když odpověděla na dotaz z pléna, jak to bylo při natáčení Postřižin v nedalekých Dalešicích. Odpověděla filozoficky. Scénu na komíně, na který vylezla s Pepinem (Jaromírem Hanzlíkem), vysvětlila jako alegorii touhy po svobodě a naději, která nezná hranice.

Jan Uher

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.