Čeští jezdci závodí s Toyotou v dunách

IMG 7865-EditZrušila se většina závodů i tréninků a vypadalo to, že vůbec závodit nebudou. Pak dostali neuvěřitelnou nabídku od Toyoty. Právě příslib vozu a že je to jediný závod na planetě, který se opravdu pojede, motivoval české dakarské závodníky. Více se o přípravách na závod rozpovídal Tomáš Ouředníček.

 

Už delší čas se věnujete muzice a podnikání. Jak jste se k závodění vůbec dostal?

Začalo to v roce, tuším, 1998, když jsem si od Milana Dobrovolného ve Velkém Meziříčí mohl pořídit první terénní auto ve svém životě a najednou jsem zjistil, že je to věc, která mě úplně fascinuje. A už dlouho předtím jsem jako malý kluk sledoval Rallye Dakar. To byl vždy úžasný zážitek. Vlastně mě nikdy nenapadlo, že bych se k závodění nějak dostal. Protože jsem v té době sousedil s Ivem Kaštanem, dozvídal jsem se o Dakaru pořád víc a víc informací. Až nakonec v roce 2008, kdy se Dakar zrušil, se jel v Maďarsku a Rumunsku náhradní závod, na který jsem se jel podívat a jeho atmosféra mi učarovala. Od toho okamžiku jsem věděl, že musím závodit a díky Ivošovi jsem se pak dostal k Mirku Zapletalovi a společně s ním jsme udělali první historický výsledek na Dakaru v roce 2009.

Jako navigátora jste měl Davida Křípala, se kterým jste prožil úspěchy i těžké chvíle. Bude vás navigovat i v letošním roce?

Je to tak, že s Davidem jsme třikrát absolvovali Dakar úspěšně a jsme už opravdu sehraná dvojka. Ale je pravda, že po letošním náročném Dakaru náš kalendář vypadal velmi nahuštěně a David potřeboval nějakou pauzu. Dohodli jsme se, že pauza bude, ale nevěděli jsme, jak ta pauza bude dlouhá. Pak do toho spadl najednou covid a nám se vlastně díky tomu všechno změnilo a nic nezůstalo stejné jako předtím. Zrušila se většina závodů i tréninků a vypadalo to, že vůbec nebudeme závodit. Pak jsme ovšem dostali neuvěřitelnou nabídku od Toyoty. Věděl jsem, že na dalším Dakaru, který bude za nesmírně složitých hygienických podmínek, chci mít o jednu starost míň. Musel jsem Davida vyloženě přemluvit, aby to se mnou znovu zkusil. Díky tomu, že byl celkově takový nechtěně odpočinkový rok, s tím David souhlasil a já jsem rád za jeho důvěru. Právě příslib tohoto vozu a také skutečnost, že je to letos jediný závod na planetě, který se opravdu pojede, nás opět svedl dohromady. Jsem za to moc rád a doufám, že se nám to podaří.

Několik let jste jezdil u Fordu. Prvně jste měl Ford Ranger, následně pak Ford Raptor. Jak už jste zmiňoval, teď přecházíte k Toyotě. Co je nového na vašem autě a v čem se liší Toyota od předešlých Fordů?

Je to tak, že ta nabídka ze strany Toyoty byla nečekaná. Neplánovali jsme to nijak dlouhodobě. Začali jsme jednat o továrním autě z Toyoty Gazoo Racing, což je celosvětový závodní tým, ale nebylo možné v tak krátkém časovém úseku vše stihnout, protože se bavíme o nějakém září, říjnu, kdy jsme se na spolupráci domluvili. Nakonec jsme, jako takovou zvláštní volbu, bleskově předělali úplně starou Toyotu Hilux. Použili jsme díly z našeho staršího Hummera, díly z Fordu a podobně. Není to auto na top úrovni, ale očekáváme vysokou spolehlivost a samozřejmě vyšší výkon. I když to není nejnovější specifikace, chceme ukázat, že Dakar zvládneme i v těchto šílených podmínkách, a když se všechno zadaří, v příštím roce bychom mířili k onu továrnímu vozu.

Už je to 43. ročník Rallye Dakar. Letos se bude konat v Saúdské Arábii a startovat se bude v Džiddě. Jak jste spokojený s volbou místa a trasy?

První ročník se uskutečnil v Asii, respektive na Středním východě. U něj jsme byli a mohli jsme ho úspěšně absolvovat. Poznali jsme mnohem víc Saúdskou Arábii a je tam opravdu nádherná krajina. Je to úplně jiný svět, což jsme i očekávali. Pořadatelé Dakaru měli v plánu rozšíření do dalších zemí, jako je Omán, Jordánsko, možná Emiráty, ale kvůli celosvětově špatné covid situaci by byl přejezd hranic příliš komplikovaný. Nakonec pořadatelé rozhodli, že Saúdská Arábie je svojí rozlohou obrovská země a umožňuje postavit úplně novou trať, která bude víc písčitá. Závod startuje v Džiddě a tam i končí, což je logisticky mnohem jednodušší, než když se startovalo v Džiddě a končilo se v Rijádu. Ale Rijád, což je hlavní město, také navštívíme. Den volna bude ve městě Hai'l, které už je od Rijádu více vzdáleno. Jede se takové kolečko, které začíná spíš na jihu a potom se dostaneme až na sever. Z letošního roku si vzpomínám, že na severu bylo nebývale chladno. Byl to nejstudenější Dakar, jaký jsem kdy zažil. Dokonce v jedné části padal sníh. Pamatuji si, že i místní lidé z toho byli vyděšení, protože takové počasí neznají. Teď začínáme v teple a musím přiznat, že se tam docela těším. Sníh samozřejmě miluji, ale nemám rád plískanice a vlezlé chladno. Zdá se tedy, že trať bude rozhodně zajímavá.

Příprava na takový závod je docela náročná. Jak jste se letos chystali na Dakar 2021?

Na Dakar jsme se nepřipravovali vůbec. Byl zde problém. Upřímně musím říct, že i pro naše partnery situace s covidem představuje velkou potíž, protože všechny firmy řeší především vlastní přežití a nikdo moc neřeší marketingové a reklamní události, které nastanou v budoucnu. Bylo velmi krušné připravit na to rozpočet. Co se týká fyzické přípravy, já jsem všechno věnoval jenom přípravě vozu a přípravě rozpočtu. Sám na sebe jsem vůbec neměl čas. Teď mám ještě pár dní, kdy na sobě musím pořádně zamakat. David ale na své fyzičce průběžně pracuje, chodí do posilovny. Jinak posilujeme doma, chodím běhat, také se snažím doma cvičit, a to je tak jediná příprava, co můžeme mít. S autem jsme se ještě pořádně nesvezli, takže ani nevíme, co nás tam všechno čeká. Po karanténě v Saúdské Arábii nám zbývá ještě jeden den na přípravu, takže tam si určitě půjdeme zajezdit. Vyzkoušíme, jak stroj funguje v dunách, a musíme jenom doufat, že nastavení bude dobré a že s ním zajedeme nějaký výsledek.

Uplynulý rok byl velice specifický. Máte nějaké informace o omezení na trati či v bivaku?

Druhá věc jsou hygienické podmínky. Pořadatelem je obrovská francouzská agentura, která kromě Dakaru pořádá i Tour de France. Co se týče hygienických podmínek a počtu závodníků, je Tour de France oproti Dakaru nesmírně komplikovaný závod. Takže si troufám tvrdit, že připravili výborný hygienický protokol, který je schválený administrativou Saúdské Arábie, a my můžeme nastoupit do letadla jenom s negativním testem, který není starší více než dva dny. Po příletu máme přísnou dvoudenní karanténu. Následně nám udělají ještě jejich test a všichni si musíme nainstalovat saúdskou aplikaci, která nás bude sledovat. V okamžiku, kdy bude test negativní, nás pustí na technické přejímky a do servisního zázemí, a to už nesmíme opustit. Dá se říct, že se vytvoří takzvaná bublina, ve které budeme přebývat. Neměli bychom se příliš stýkat mezi týmy. Měl by být speciální pořádek na to, jak bude fungovat stravování. Pravděpodobně nám jídlo budou rozvážet po týmech, anebo se bude chodit v cyklech v určených časech, mezi kterými budou vše desinfikovat. Od pořadatelů máme informaci o průběžném testování. To je obrovské riziko. Pokud by se našel někdo pozitivní, tak ho odvezou do nejbližšího velkého města, kde musí být povinně podle saúdských zákonů v sedmidenní karanténě, což je šílená představa pro lidi, jako jsou naši mechanici, kteří třeba neumí anglicky. Ale my musíme doufat, že vše bude v pořádku. Pořadatelé doporučili, aby každý spal sám ve svém vlastním stanu, abychom případné riziko nákazy minimalizovali. Musíme naprosto omezit používání hotelů a styk s fanoušky. To je jediný způsob, abychom ten závod mohli ve zdraví přečkat. Jak řekl ředitel: „Hrdina je každý, kdo se postaví na start." Jenom dostat se na start je nesmírně komplikované a vyžaduje to obrovské úsilí. Když se vše na začátku dobře podchytí, mělo by to být v pořádku.

Jsou letos nastavené podmínky v počtu osob, které si s sebou můžete vzít?

Není žádné omezení. Všichni, kteří letí, se musí prokázat negativním testem. Všichni čeští závodníci jsme se domluvili a pronajali si jedno letadlo. To je opravdu obrovské zázemí. Z Česka letí 150 lidí, včetně všech novinářů a techniků. Výhodou je přímý let. Žádné přesedání, žádné zvýšené riziko nákazy, ale všichni se musí prokázat negativním testem.

V předešlých letech jste měl kvalitní tým mechaniků. Jedete se stejným týmem, nebo jste oslovil jiné lidi?

Tým jsem kompletně obměnil. Souvisí to nejen s novým vozem, ale i s celou logistikou. Díky tomu, že mechanici auto doslova předělávali, znají na něm každý šroubek. My sice nevíme, zda úpravy budou dobře fungovat, ale každopádně oni to auto znají dobře. Odlétám tam s velmi dobrým pocitem.

V minulých letech jste si s ostatními týmy pomáhali. Budete spolupracovat i letos? Jste předem domluveni nebo je to spíše náhodné?

Jsme domluveni na nějaké základní pomoci, co se týká médií. Technickou pomoc teprve dáváme dohromady, protože na Dakaru se letos objeví řada závodníků, kteří už tam dlouho nebyli. Z důvodu zrušení závodu Africa Eco Race a ostatních závodů se na Dakaru objeví i řada nových závodníků. Tam se teprve budou vztahy řešit. Doufám, že žádnou pomoc nebudeme potřebovat, ale kdyby ano, Češi si přirozeně v automobilech pomáhají, když je to možné. Jsou různé situace. Známe se se spoustou jiných závodních týmů a většinou ti, co se znají, si pomáhají. Nebo ti, co jezdí vzadu, si pomáhají téměř vždycky, a ti, co jezdí vepředu, si nepomáhají nikdy, protože je to i nějaká týmová strategie, ale jenom navazuji na to, že v autech je to takový příjemný kolektiv. Na rozdíl od kamionů, o kterých vím, že tam je rivalita obrovská.

V tomto sportu už máte hodně nasbíraných zkušeností. Co jste si odtud odnesl? Co byste chtěl udělat oproti minulým rokům jinak?

Já jsem se právě spoustu změn snažil aplikovat už jenom v týmové logistice. Je tam hrozně moc nejistot, ale zkušenosti ze Saúdské Arábie nás dobře připravují na to, co nás čeká v terénu a na co jsme se měli připravit lépe, co se týká zázemí. Samozřejmě to souvisí s úpravou převodovky, protože nově bude příští rok poprvé omezena maximální rychlost na 180 km/h, což by nám mělo teoreticky hrát do karet.

Celkově se na Dakar těšíte?

Mám takové smíšené pocity. Snažil jsem se psychicky připravit na všechny varianty. Do poslední chvíle před odletem jsem nevěřil, že odjedeme. Což je strašná představa, ale já musím doufat, že vše dobře dopadne a bude to bezpečné. Proto jsem poprosil pana děkana Šenkyříka, aby nám opět požehnal, což se stalo. Stihli jsme to ještě před odjezdem, takže jak nové auto, tak posádka s Boží pomocí snad dojede.

david kripal_zleva_a_tomas_ourednicek_startovni_cislo_dakar_2021Auto jste měl vždy nějak pojmenované. Už máte jméno pro nové auto?

To je právě věc, kterou aktuálně řešíme. Autu jsme začali říkat Kráska, protože pro nás je to ženská (ta Toyota), proto Kráska. To je dočasný název. Nechali jsme fanoušky, aby nám s tím pomohli. Chodí spousta krásných nápadů, tak uvidíme, až nás jeden z nich ohromí, tak ho použijeme. Nákladní loď plula do Džžidy a my se s autem viděli až 30. prosince. Zatím to pro nás bude Kráska. A Kráska se k Bestii prostě hodí.

Foto: tým Ultimate Dakar Racing

Žaneta Mikišková

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.
Reklama
  • Nábor_90x140_dolu_straznik
  • Urbanista_2021
  • Inzerát registr řidičů - dolů

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.