Cestovka zkrachovala, zájezd se nekonal. Vrátí vám všechny peníze nebo jen část?

bus-185964 1280Na zájezd jste neodjeli, vedle zklamání jste byli poškozeni i finančně? Pozor! Průlomová judikatura ohledně povinností pojišťoven v případě úpadku cestovní kanceláře to nyní napravila.


Cestovní tašky zabalené, květiny doma zalité a děti by se už už chtěly mazat opalovacím krémem. A pak to přijde – zpráva o krachu vaší cestovní kanceláře. Počáteční zklamání střídá vyřizování záležitosti s pojišťovnou, u které byla vaše cestovní kancelář pojištěna. Donedávna byl postup poměrně jasný: Pojišťovna vyplatí zpět pouze částečné plnění, závisející na sjednaném pojištění mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří.
Nedávno došlo k rozhodnutí, které dává spotřebitelům novou naději na spatření celé své částky, kterou za zájezd zaplatili. Na konci července 2015 vynesl Ústavní soud verdikt, který by mohl znamenat velký pokrok v právech spotřebitele ohledně zájezdů. Uvádí, že pojišťovna je povinna zaplatit spotřebiteli plnou cenu zájezdu, ačkoliv není pojistné plnění, které si dohodla s cestovní kanceláří, dostatečné.
Toto rozhodnutí vyvolalo u pojišťoven velkou vlnu nevole, přičemž odmítají myšlenku, že by měly platit více, než pojistnou částku, kterou si s cestovní kanceláří pojišťovny sjednaly. Rozhodnutí je dle jejich názoru v rozporu s požadavky obezřetnosti a odborné péče a tvrdí, že i zákon o pojišťovnictví mluví v jejich prospěch. Samotná stěžovatelka se také odkazuje na nedostatek právní úpravy a praktickou nemožnost kontrolovat cestovní kanceláře, které jim nemohou dostatečně pružně poskytovat potřebné informace. Rovněž z její strany dochází k pochybnostem, zda jde v daném případě vůbec o vztah spotřebitelský. Navrhované řešení spočívá v doplacení ceny zájezdu státem.
Na druhou stranu můžeme tvrdit, že zákazník cestovní kanceláře jako takový nemá žádný vliv na to, jaké pojistné plnění si pojišťovna a cestovní kancelář domluví, a proto by neměl být takovými ujednáními ovlivněn.
Ústavní soud nakonec rozhodl následovně: Jelikož je prozatím judikatura ohledně podobných případů nejednotná, je nutné v záležitosti rozhodnout. Soud vycházel zejména ze Směrnice Rady o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy, ve které stojí, že pojišťovny jsou povinny plnit zákazníkům poškozeným úpadkem cestovní kanceláře plnou cenu zájezdu. Navíc již bylo Soudním dvorem EU v této záležitosti rozhodováno, a to ve prospěch zákazníků.
Přestože je judikát významným posunem vpřed v rámci ochrany spotřebitele, stále není vyhráno. Vrácení celé ceny zájezdu bude nutno prosazovat i nadále a musíme počítat s neochotou pojišťoven, které budou rozhodnuty spor vést až před soud. Klienti cestovních kanceláří by také měli pamatovat na to, aby své nároky uplatnili do 4 let od úpadku kanceláře, jinak dojde k promlčení.
Nyní nám již nezbývá, než s očekáváním vyhlížet další kladné rozhodnutí, které by upevnilo práva spotřebitelů.
Helena Gottfriedová, odborná právní poradkyně SOS – Asociace

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.