Školní zralost aneb co by měl umět a zvládat předškolák

IMG 20230118_123150Milí rodiče, máte doma předškoláka? Možná tedy právě zvažujete, zda je Vaše dítě pro vstup do první třídy skutečně dobře připravené. Školní zralost totiž není jen o věku, a ne každé dítě, které dovrší 6 let, odpovídá takovému stupni vývoje, jež mu umožní se bez významnějších obtíží účastnit výchovně­‑vzdělávacího procesu, adaptovat se na nové podmínky, učit se číst, psát, počítat. Nástup do školy je přitom důležitým mezníkem. Škola významně ovlivní další směřování dítěte, jeho prožívání i sebehodnocení. Vážné potíže hned ze začátku školní docházky mohou vést k pocitům selhání a celkovému negativnímu nastavení dítěte. Správné načasování je proto klíčové.

Diagnostika školní připravenosti probíhá většinou v posledním ročníku mateřské školy. Často již sami pedagogové v MŠ rodiče upozorní na případné pochybnosti o připravenosti dítěte na první třídu, a v takovém případě doporučí návštěvu poradenského zařízení (pedagogicko­‑psychologická poradna, případně speciálně pedagogické centrum u dětí se zdravotním postižením). Do poradenského zařízení může dítě odeslat také jeho pediatr. V neposlední řadě se rodiče mohou objednat sami na základě vlastního uvážení.

Při posuzování způsobilosti dítěte pro zahájení školní docházky si musíme všímat celé řady aspektů, kterými jsou:

• odpovídající úroveň zralosti osobnosti v oblasti emocionální a sociální
• odpovídající úroveň kognitivních funkcí a motoriky
• odpovídající úroveň duševní práceschopnosti (motivace, soustředění, vůle)
• odpovídající tělesný vývoj a zdravotní stav

Co všechno by měl dobře připravený předškolák zvládat v rámci jednotlivých oblastí?

Emocionální a sociální zralost – dítě se bezproblémově odloučí od rodičů, dokáže pracovat samostatně bez jejich přítomnosti, začlenit se do kolektivu vrstevníků, navazovat komunikaci. Respektuje autority, má osvojené základy slušného chování, dodržuje pravidla. Zvládne ustát i neúspěch, dokáže vyjádřit svůj názor.

Fyzická zralost a sebeobsluha – dítě je přiměřeně obratné a zdatné, je samostatné v sebeobsluze, samo se obleče a obuje, zvládne základní osobní hygienu, umí si udržovat ve svých věcech pořádek.

Řečové a komunikační dovednosti – dítě nemá problém vyslovovat správně všechny hlásky, hovoří ve větách, dovede vyprávět příběh a popsat situaci. Má přiměřenou slovní zásobu a většině běžných slov a výrazů rozumí.

Pozornost a práceschopnost – dítě zvládne udržet pozornost po cca 10-15 minut, soustředí se i na činnosti, které jsou pro něj aktuálně nezajímavé, úkol dokončí. Dokáže již pracovat kratší dobu samostatně, bez individuální pomoci dospělého.

Jemná motorika a grafomotorika – dítě správně drží tužku, zvládne s ní obkreslovat, vybarvovat a vést její stopu. Dále by měl předškolák umět stříhat nůžkami a lepit věci k sobě.

Zrakové vnímání – dítě rozezná barvy, zrakem odliší nestejné obrázky (dle velikosti, tvaru, případně natočení v prostoru), vyhledá dvojici stejných obrázků, najde rozdíly, zvládne hrát pexeso.

Sluchové rozlišování – dítě dokáže vytleskat slovo na slabiky, správně určí první písmeno ve slově, případně i poslední u jednodušších slov. Rozpozná rozdíly mezi hláskami ve slovech, vyhledá a vytvoří rým. Je schopné si zapamatovat řadu slov, krátkou básničku, doplnit vyprávěnou pohádku.

Rozumové předpoklady – jde zejména o vědomosti, znalosti, intelektové schopnosti. Dítě umí tvořit protiklady, kategorizovat. Chápe posloupnost dnů, rozumí základním časovým pojmům, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Má osvojenyézákladní předmatematické představy (posoudí množství, velikost, pořadí, odpočítá předměty do pěti až deseti).

Za SPC při ZŠ a SŠ Březejc
Mgr. Jitka Budínová a Mgr. Michaela Navrátilová, psycholožky

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.