Práce s dětmi má smysl
Zveřejněno 3. 8. 2018 8:30
Bylo vůbec myslitelné, aby dcera Leopolda Krčála nehrála na hudební nástroj, nevěnovala se hudbě?

Tatínek i mimo své působení na škole připravoval zájezdy do divadel, organizoval s tehdejším ředitelem ZUŠ panem Snížkem koncerty umělců ve Velkém Meziříčí – vystupovali tu Beno Blachut, Libuše Domanínská, Miloš Sádlo, Josef Suk, Zuzana Růžičková a spousta dalších umělců. A pro nás bylo tehdy automatické všechny tyto akce navštěvovat.
Ráda bych zde také zmínila, že tatínek byl nejen vynikajícím muzikantem, ale i velice zručným a náruživým domácím a zahradním kutilem, u čehož jsem mu ráda asistovala. Byl renesančně založeným člověkem a zajímal se o spoustu věcí z různých oborů. Byl nesmírně pracovitý a obětavý.
Klavír byl pro vás od začátku tím hlavním nástrojem?
Začínala jsem s akordeonem. Se sestrou nám bylo líto, že se s klavírem nemůžeme uplatnit v žákovském orchestru, a tak nám tatínek nabídl harmoniky, abychom se do orchestrální hry mohly také zapojit. Hrát jsme se na ně naučily samy. Naším prvním učitelem hry na klavír a hudební nauky byl právě tatínek. Později jsme ve studiu pokračovaly u pana Snížka. Rozhodování, co dál po deváté třídě, vycházelo z našich zálib. Moje sestra odmalička chtěla být učitelkou, ležela v knížkách, u ní to bylo jasné. Šla na gymnázium, zatímco já na konzervatoř, kde jsem studovala varhany. Jsem varhanice, ale klavír byl plnohodnotným vedlejším studijním nástrojem.
Lákaly vás i jiné nástroje?
Tenkrát začala být módní, díky profesoru Žilkovi, hra na píšťalku, tedy na zobcovou flétnu. Veselé hraní, zdravé dýchání, tak myslím zněl jeho slogan. Byla to novinka, která mě okamžitě zaujala, a to do té míry, že jsem hru na flétnu začala studovat soukromě. Poté jsem na hudební škole v Meziříčí oslovila pana ředitele Sojku a začali jsme flétnu vyučovat i tady.
Vedla jste také pěvecké sbory.

A proto

Neměla jste nikdy chuť udělat změnu, jako absolventka JAMU třeba sama koncertovat?

Ve Velkém Meziříčí mě drželo i silné pouto s rodinou. Měla jsem malou dceru a nechtěla jsem ji vytrhnout z rodinného zázemí. Ona pro mě byla vždycky na prvním místě. Neměla jsem chuť cestovat po světě. Práce s dětmi mě naprosto naplňovala a vždy jsem v ní viděla smysl.
Dá se spočítat, kolik dětí jste za ty roky učila?
Nedá. Ale určitě jsou jich stovky. Těžko to spočítat.
Jistě máte mezi žáky pár mimořádných, kteří vám utkvěli v paměti.
Určitě ano. Mnoho dětí se rozuteče a dál už o nich nevím. Mnoho se jich za mnou ale vrací, potkáváme se stále. Například mě moc potěšilo setkání Iuventusu v lednu 2017. Je milé, že se spousta mých bývalých žáků i nyní hudbě stále věnuje, ať už profesionálně či amatérsky. Meta učitele není jen v tom, naučit kvanta lidí na něco hrát. Je důležité naučit je vnímat hudbu, aby je provázela celým životem. Mnozí pak následně v roli rodičů sami vedou své děti stejným směrem do života – učí je vnímat krásu hudby a vůbec umění jako celek.
Jsou dnes děti jiné ve vztahu k hudbě a umění, než byly dejme tomu před dvaceti třiceti lety?
Ano, jsou jiné, hlavně vlivem moderních technologií. Nejsou horší nebo lepší, jen je jiná doba. A je třeba se jí přizpůsobovat. Určitě se i výuka mění repertoárově, žánrově. Klasická hudba by měla být stále základem, ale výuku je třeba obohacovat o to, co je aktuální dnes. I když bych nemusela, jezdím stále na kurzy pořádané brněnskou konzervatoří, kde přednášejí fundovaní odborníci o nových trendech apod. Chci dětem nabídnout i to, co přináší dnešní doba. Je dobré poznat všechno od Bacha až po Vlacha, jak se říká. I když jsou dané osnovy, jako učitelka se snažím odhadnout, co je žákům bližší. Každé dítě je osobnost, individualita, je potřeba nabídnout mu to, k čemu inklinuje.
Lze už u malého dítěte poznat, že jde o mimořádný talent?
Je to zrádné. Poznat vývoj na první dobrou nejde. Troufám si říct, že za ty roky dokážu určit, zda dítě talent má nebo nemá. Ale zda jej půjde rozvíjet, to záleží na píli, podpoře rodičů, učiteli a více elementech. Spousta výrazných talentů začala, ale nerozvinula se. Hlavně puberta je zlomová. Jsou však talenty, které se vyvíjejí zpočátku velice nenápadně, a pak najednou člověk žasne.
Spousta lidí říká, kdyby mě tenkrát víc nutili… Jak moc je vhodné na dítě tlačit?
Ano, to slyším často. Ale je těžké stanovit nějakou hranici. Na každého platí něco jiného.
Jakou hudbu vy sama máte ráda?
Dobrou hudbu a ta je jenom jedna. Takže jakoukoliv napříč žánry. A i když se nějaká hudba člověku nelíbí, i ta ho někam posune, nelze odsuzovat žádnou. Snad není žánr, do kterého bych nenakoukla. Trendy sleduji stále a jsem přístupná všemu novému, snažím se být v obraze. Jsem moc ráda, že se zase pomalu navrací melodika. V době mých studií byla v módě atonální hudba. Snažila jsem se jí porozumět, chodila jsem poctivě na koncerty, ale popření základních složek hudby, jako je melodie a rytmus, na mě bylo příliš experimentální. Přiblížit se takové hudbě se mi nepodařilo. Ale i to byla dobrá zkušenost.
Co považujete ve své profesi za úspěch?

Mám spoustu následovníků – třeba paní učitelky ze 3. ZŠ Olgu Ubrovou a Andreu Svobodovou, které teď úspěšně vedou dětské pěvecké sbory. Z některých mých bývalých žáků jsou nyní i mí kolegové na ZUŠ atd.
Jsem vděčná osudu, že mě na tuto cestu zavedl. Nejsou jen slunné dny, ale jsem velký optimista, celkově mi tato práce přináší spoustu radosti a stále mě naplňuje.
Martina Strnadová