Železničáři chystají stavbu VRTky i elektrizaci trati do Křižanova
Zveřejněno 3. 2. 2025 8:51
Začíná projektování vysokorychlostní trati kolem Velkého Meziříčí. Stavět se bude možná už v roce 2031, odhaduje ministerstvo dopravy.
Vysokorychlostní trať (VRT) kolem našeho města je součástí úseku Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš. Její součástí má být i elektrizace stávající železnice z Velkého Meziříčí do Křižanova. Cestující pak z Velkého Meziříčí do Brna dojedou za 38 minut bez přestupu v Křižanově.
Město má v souvislosti s připravovanou stavbou své požadavky. „Na setkání se Správou železnic ČR a projektanty jsme předložili řadu návrhů, jak zajistit, aby stavba měla co nejmenší negativní dopady na život ve městě, případně přinesla i některá zlepšení,“ uvedl místostarosta Martin Kaman.
Město například požaduje vytvoření nové zastávky poblíž viaduktu v ulici Nad Gymnáziem pro obyvatele žijící v severní části. Správa železnic hodlá řešit i přechody přes trať tak, aby byly bezpečné, a přitom nekomplikovaly lidem cestu.
Vysokorychlostní trať překlene Velké Meziříčí zhruba v místě mezi sádkami a Motorpalem. „Nelze totiž využít stávající dálniční most Vysočina, protože má ocelovou konstrukci. Po VRT se jezdí rychlostí 300 kilometrů v hodině a konstrukce mostů musí být betonová,“ vysvětlil hlavní projektant Miroslav Krsek z projektového střediska Sudop. Tak velký most výrazně ovlivní vzhled krajiny Velkého Meziříčí. „Proto na něj bude vyhlášena architektonická soutěž,“ ujistil projektant.
S dalšími mosty se počítá při východní části města. Mezi Lhotkami a Dolními Radslavicemi nejspíš vzniknou tři za sebou, a to nad Komárkovým rybníkem, nad silnicí z Radslavic na Lhotky a Kúsky a konečně nad silnicí z Radslavic do Březejce.
Podle nejnovějších odhadů Ministerstva dopravy ČR by po vysokorychlostní trati ve zmiňovaném úseku mohly vyrazit první vlaky v letech 2035/2036.
Martina Strnadová