VRT: Most přes Oslavu navrhnou architekti
Zveřejněno 19. 6. 2025 11:09
Vysokorychlostní trať (VRT) v úseku Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš, která vede kolem Velkého Meziříčí, je na začátku projektové přípravy. Aktuálně Správa železnic vyhlásila architektonickou soutěž na návrh mostu, který překlene řeku Oslavu za Motorpalem.
Most přes údolí Oslavy ve Velkém Meziříčí bude výraznou a mimořádnou stavbou o výšce 45 metrů a délce 350 metrů. Tím se zařadí mezi nejvyšší železniční mosty v ČR a bezpochyby si zaslouží nejen špičkový konstrukční návrh, ale i architektonickou invenci. „Je důležité přistupovat k jeho návrhu nejen z technické, ale i estetické stránky. Zásadní je, aby zapadal do krajiny a zároveň ji obohatil o nový vizuální prvek,“ říká ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier. Anonymní architektonicko-konstrukční soutěž tak má nalézt řešení, které most přirozeně začlení do krajiny, vyzdvihne jeho estetickou hodnotu a zároveň obstojí po technické i ekonomické stránce.
Projektanti plánují tunel, nadjezdy a podjezdy
Projektanti VRT v úseku přes Velké Meziříčí v současné době řeší křížení trasy s komunikacemi, rozpracování mostů a tunelů, hluk a vibrace i vliv budoucí trati na vodní zdroje. Trasa je celá oplocená z důvodu zamezení vstupu osob a pohybu zvěře. Místy je vedená na náspech, místy v zářezech tak, aby veškerá křížení byla mimoúrovňová. Navrhují proto mosty a silniční podjezdy a nadjezdy.
Kolem Laviček VRT vede mezi obcí a dálnicí, a to převážně po náspu. Řešení ovlivňuje nutnost zachovat parametry letištního úseku dálnice u Měřína.
Návrh řešení trati z Laviček do Velkého Meziříčí byl motivován snahou oddálit stopu od zástavby v oblasti Loupežník a osady Rakůvky. Na Loupežníku se to projektantům podařilo jen v jednotkách metrů, v Rakůvkách je odsun zásadní – severně o 50 metrů.
Z Rakůvek musí VRT překonat údolí Oslavy za Motorpalem již zmiňovaným mostem, na jehož podobu i konstrukční řešení nyní Správa železnic vyhlásila architektonickou soutěž. Poté trasa VRT rychle přechází do zářezu, aby podjela stávající železniční trať a zamířila k Martinicím. Na jednokolejce proto bude vybudován nový železniční most bezprostředně sousedící s kamenným viaduktem.
Od Martinic VRT směřuje ke Lhotkám. V místě kolem sjezdovky povede tunelem, na nějž naváže dlouhý hluboký zářez a následná estakáda přemostí silnici z Dolních Radslavic na Lhotky i Radslavický potok. Další most vznikne přes údolnici nad rybníkem Krajiny.
Na rozhraní katastrů Dolní Radslavice, Březejc a Jabloňov má pod vysokorychlostní tratí vzniknout podchod pro migraci zvěře.
Martina Strnadová
Návrh řešení VRT z Laviček přes Velké Meziříčí, autor Moravia Consult Olomouc
Další informace na vrtky.cz