• Velkomeziříčsko
  • Zprávy
  • Výpravní budovy i traťový úsek mezi Skleným nad Oslavou a Křižanovem procházejí rozsáhlou a nákladnou rekonstrukcí

Výpravní budovy i traťový úsek mezi Skleným nad Oslavou a Křižanovem procházejí rozsáhlou a nákladnou rekonstrukcí

1 copy_copySpráva železniční dopravní cesty (SŽDC)rekonstruuje výpravní budovu v Křižanově i ve Skleném nad Oslavou a traťový úsek mezi nimi.

Traťový úsek prochází komplexní přestavbou svršku, spodku, odvodnění, trakčního vedení, mostů, propustků, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Kolem tratě pracovníci provádí sanaci svahu, začali s odstraněním náletových dřevin, zvětralých a nestabilních částí
a aktuálně pokračují s instalací kotvených ocelových sítí. Proces výměny kolejových roštů je zajímavý ve svém provedení. Jelikož jsou koleje vyrobené z kovu, který má teplotu hoření nižší než teplotu tavení (typickým příkladem je ocel), řežou se kolejové rošty na 25 metrů dlouhé pásy pomocí plamene. Při řezání vzniká takzvaná struska. Další podstatné opravy se týkají mostů, které trať protíná. Úpravou prochází most nad tratí, který spojuje Jívoví a Radenice, jenž získá hlavně nové železobetonové římsy. Mezi Jívovím a Křižanovem se nachází most nad komunikací vedoucí do Dobré Vody, jehož původní konstrukce vznikla v roce 1940. Dnešním požadavkům neodpovídá, a tak se musí nahradit. Provizorní most, který zachoval alespoň jednokolejný provoz, zastoupil původní konstrukci. Nový most bude rozdělený na dvě jednokolejné nosné konstrukce, dovolí rozšíření silnice na pět a půl metru a zvýší i podjezdovou výšku z 4,1 na 4,5 metru.

IMG 20200529_190142Ministerstvo dopravy uvádí celkové investiční náklady, které jsou spojené s rekonstrukcí traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou, na 1 299 942 023 korun bez daně. Projekt může spolufinancovat Evropská unie z Fondu soudržnosti až do výše 947 681 954 korun. Rychlost průjezdu novou bezbariérovou stanicí Křižanov se zvýší z dnešních 100 na 140 kilometrů za hodinu. V obou rekonstruovaných stanicích budou dvě ostrovní nástupiště, ve Skleném nad Oslavou o délce 140 metrů a v Křižanově o délce 250 metrů. Na nástupiště se cestující v Křižanově dostanou prostřednictvím podchodů, které nahradí ty stávající z roku 1953, a poté po schodech nebo případně výtahem, který zaručuje bezbariérovost. Rekonstrukce budovy ve Skleném, která je z roku 1979, a rekonstrukce výpravní budovy v Křižanově postavené v roce 1955 už jsou v plném proudu. Zajímavostí je nepoužívaný kryt civilní ochrany, který se nachází v suterénu provozní budovy křižanovského nádraží a nyní získá nové využití, pojme náhradní zdroj energie.

Zuzana Najtová

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.