Během pěti minut se zřítila dvě letadla
Zveřejněno 11. 11. 2025 10:08
Počasí na svátek sv. Martina v roce 1950 nebylo nic moc. Nad Velkomeziříčskem se převalovala nízká oblačnost, ze které občas mrholilo. Ráno byl dokonce mráz, a to až mínus dva stupně. Přes den se rtuť teploměru sotva přehoupla přes šestku. Nepříznivé počasí bylo příčinou tragédie, která si vyžádala dva lidské životy.
Ten den piloti 5. leteckého pluku Karel Tomiška a Vladislav Krejcar přelétávali dva stíhací stroje Avia S – 199. Šlo vlastně o letoun Messerschmitt Bf 109, do kterého se po válce v Československu namontovaly motory Jumo 211 F určené původně pro bombardéry. Vzniklo doslova šílené letadlo, které si vysloužilo mezi piloty přezdívku Mezek. Nicméně se tato letadla zapsala zlatým písmem do historie Izraele, jemuž pomohla vybojovat si svůj stát.
Ale pojďme zpátky do roku 1950. Tomiška s Krejcarem letěli z Prešova do Zvolena a odsud do Brna s tím, že budou pokračovat dále do Plzně. V Brně přistáli po desáté hodině dopolední, ale pokračovat dál nesměli. Letová kontrola kvůli počasí pokračování letu zakázala. Piloti ovšem byli neoblomní a povolení letu si nakonec doslova vydupali.
Mezi Křižanovem a Velkým Meziříčím už byla nízká oblačnost zkombinovaná s mlhou opravdu nebezpečná, a tak oba piloti s největší pravděpodobností dospěli k závěru, že lepší bude se vrátit zpět do Brna. Zvolili nízký přízemní let.
V 11.41 hodin přeletěl Krejcar nízko nad poli za Kundraticemi a zabořil svého Mezka na severním úpatí Svaté hory zhruba na kótě 600 m n. m. (severovýchodně od Kadolce). Pilot Vladislav Krejcar byl na místě mrtev.
Druhý z pilotů Karel Tomiška se snažil ze zamlženého prostoru dostat, ale asi za pět minut po zřícení první Avie, jeho S – 199, která přiletěla ve směru od Křižanova, narazila do svahu severovýchodně od Lhotek, blízko silnice na Sviny. Karel Tomiška náraz přežil, svým zraněním podlehl během převozu do nemocnice.
Petr Chňoupek