Mateřská škola ve Vídni je připravena přijímat dvouleté děti

20151106 073920Mateřská škola ve Vídni bude přijímat i dvouleté děti, a to i z Velkého Meziříčí a okolí. Prohlédnout si prostředí školky, která má tu nejlepší školní jídelnu v republice, a zjistit více informací o programu pro děti a dalším lze během dne otevřených dveří, který MŠ Vídeň pořádá 17. února od 9 do 12 hodin.

Poslední dobou se v mateřských školách opět můžeme setkat s dvouletými dětmi. Tato skutečnost je ovlivněna především brzkým nástupem matek do zaměstnání a potřebou zajistit celodenní péči o jejich děti. Institucionální výchova a vzdělávání v mateřských školách je připravena na věkové období od tří do šesti let. Pokud však chceme rodičům vycházet vstříc, je třeba zamyslet se nad tím, zda jim standardní nabídka vyhovuje.

Dvouleté děti se nachází v jiném vývojovém stádiu než děti předškolní. V podstatě se jedná o konečnou fázi období batolete, jež se vyznačuje svými dominantními specifiky. Dítě se podle toho, jak se k němu chovají dospělí, buď osamostatňuje a stává se autonomní osobností, nebo se udržuje v závislosti, pochybuje o sobě, prožívá pocity studu a zahanbení, popřípadě se stává tvrdohlavým, negativistickým. Stát se méně závislým na druhých, získat určitou samostatnost, autonomii je klíčovým momentem tohoto období. Na základě ocenění dospělých vzrůstá jeho sebehodnocení.

Výrazně se zdokonaluje jemná motorika při manipulaci s předměty, dítě začíná čmárat, zanechává stopy na papíře a všech dostupných předmětech (občas i k nelibosti vychovatelů). V tomto období se rychle rozvíjí řeč. Dítě rozumí většímu počtu slov, chápe, že slovo označuje určitou věc nebo proces, že každá věc má své jméno a začíná se vyptávat: „Co to je?"

Dítě se postupně odpoutává od matky, což je důležitým předpokladem dalšího vývoje jeho osobnosti. Mění se chování k cizím lidem, dítě se jich již ve větší míře nebojí. Dospělí jsou pro ně zajímaví a zdrojem mnoha zkušeností.

Zvláštní postavení mají vrstevníci. Obvykle jde o vztahy, které se projevují ve hře. Pod vlivem dětských zkušeností začíná být přitažlivá, přestože se jedná o hru paralelní, protože děti v tomto věkovém období ještě nedokáží spolupracovat. Jedná se spíše o vzájemnou nápodobu, čímž se učí své vlastní dostupné úrovni. Je možná i hra společná, kde je však důležitá přítomnost dospělého (rodiče nebo učitelky), kdy si děti hrají společně déle a jsou v častějším kontaktu.

Obzvlášť důležitý je rozvoj pohybové aktivity, jež významně přispívá ke zpřesňování vlastního tělesného schématu. Dítě svůj pohyb nějak prožívá, nějak ho pociťuje. Možnost ovládat tělo podle vlastního přání a představy upevňuje vlastní možnosti. Pohyb umožňuje aktivně ovlivňovat míru kontaktu s prostředím a jeho poznávání.

Dítě v tomto věkovém období potřebuje pro svůj rozvoj přiměřený přísun podnětů. Aby tuto potřebu uspokojovalo samostatně, vybírá si podněty v takové kvalitě a množství, které mu nejvíce vyhovují, a může se s nimi zabývat v době, kdy není unavené a ospalé. Potřebuje podněty, které by je nepřesytily nadměrnou intenzitou či frekvencí, nenudily stereotypií a zároveň byly do určité míry srozumitelné, lákavé a nevyvolávaly strach.

V čem spočívá připravenost mateřské školy

Mateřská škola ve Vídni je jednotřídní mateřskou školou, která poskytuje dětem zázemí, jež úzce navazuje na rodinnou výchovu. Souhra všech zaměstnanců, jejich profesionální přístup a empatické ladění usnadňují adaptační období všem nově příchozím dětem. Vzhledem k věkovému složení skupiny dětí přizpůsobujeme denní režim, řád i pravidla soužití. Jednoduché uspořádání třídy, kde se děti snadno orientují, zajímavá vzdělávací nabídka respektující individuální možnosti a prostor pro osobnostní aktivitu, samostatnost a tvořivost podporuje důvěru dětí ve vlastní schopnosti a příznivě ovlivňuje jejich další rozvoj. Děti poznávají nejbližší okolní svět, seznamují s elementárními principy jeho fungování. Časté venkovní vzdělávací aktivity a pobyt v hezké okolní přírodě významně přispívají k méně náročné adaptaci a jejich celkové spokojenosti. Do výchovně vzdělávacího procesu se snažíme aktivně zapojovat i rodiče. Vítáme přímou účast, jejich připomínky a náměty přijímáme jako inspirující motivy pro další práci.

Mateřská škola je zapojena do projektu Zdravá záda na Vysočině (cvičení na gymnastických míčích a dynairech), Zdravá abeceda (podpora a rozvoj zdravého životního stylu prostřednictvím výchovy a vzdělávání) a v současné době očekáváme přijetí do projektu Zdravá školní jídelna, neboť školní stravování je nedílnou součástí předškolního vzdělávání. Děti mají příležitost ochutnávat a postupně se seznamovat s různými potravinami, s jejich zpracováním, až konečným produktem. Ne náhodou naše školní jídelna získala nejvyšší ocenění v rámci celorepublikového hodnocení.

Přesvědčte se sami

Zveme rodiče a děti z Velkého Meziříčí a okolí na „Den otevřených dveří" ve středu 17.2. od 9.00 do 12.00.

Nabídka:
• Nahlédnutí do výchovně vzdělávací činnosti;
• ukázka cvičení na gymnastických míčích;
• ukázka hry na zobcovou flétnu;
• zapojení do tvořivé činnosti;
• vycházka do okolí mateřské školy;
• „pod pokličkou školního stravováni", aneb ochutnávka z našich jídelníčků;
• možnost seznámení se s pracovními materiály – ŠVP PV, TVP, literatura pro rodiče, tvorba portfolia, jídelníčky, receptury;
• rozhovor s učitelkami, s vedoucí školní jídelny.

Po předchozí domluvě nás můžete navštívit kdykoliv (telefon – 739 210 748; e-mail – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ).

Na všechny se těší tým zaměstnanců mateřské školy ve Vídni.

Zdeňka Požárová

 

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.